Izglītības kvalitātes valsts dienests publiskojis ziņojumu par vispārējās izglītības iestāžu darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes novērtēšanas rezultātiem 2013.–2014. gadā. Ziņojumā apskatīta 2014. gadā plānoto uzdevumu izpilde, 2013. un 2014. gada vispārējās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības programmu akreditācijas rezultāti, izdarīti secinājumi un izteikti priekšlikumi turpmākai izglītības iestāžu un programmu kvalitātes novērtēšanas pilnveidei.
2014. gadā kvalitātes dienests organizēja 55 akreditācijas ekspertu komisiju darbu vispārējās izglītības iestāžu darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes novērtēšanai. 42 gadījumos tika vērtēta gan izglītības iestāžu darbība, gan izglītības programmu īstenošanas kvalitāte, bet 13 gadījumos – tikai izglītības programmu īstenošanas kvalitāte. 79% (33) no 2014. gadā akreditētajām izglītības iestādēm ir pašvaldības izglītības iestādes, bet 21% (9) – privātās.
84% (130) no 154 2014. gadā akreditācijai pieteiktajām vispārējās izglītības programmām tika akreditētas uz 6 gadiem, 15% (23) – uz 2 gadiem, bet 1% (1) – akreditācija atteikta.
Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, 2014. gadā ir palielinājies akreditēto izglītības programmu skaits pašvaldības izglītības iestādēs, kuras īsteno dažādas speciālās izglītības programmas. 2014. gadā tika akreditētas 56 speciālās izglītības programmas, kas veido 36% no visām akreditētajām programmām.
2014. gadā akreditācijas procesa organizēšanā arī parādījusies jauna tendence, kad akreditācijai tiek pieteiktas tikai izglītības programmas, jo izglītības iestādes akreditācija vēl ir spēkā.
Ziņojumā minēti vairāki būtiski iemesli, kādēļ skolai vai izglītības programmām nepieciešama izglītības kvalitātes novērtēšana ar ekspertu komisijas piedalīšanos, tie ir:
1) dažādu normatīvo aktu pārkāpumi izglītības iestādē, piemēram, izglītības programma nav akreditēta divu gadu laikā no tās īstenošanas uzsākšanas dienas, izglītības iestāde ir izsniegusi izglītojamajiem apliecību vai atestātu par neakreditētas izglītības programmas apguvi, izglītības iestādei vai izglītības programmām ir beidzies akreditācijas termiņš;
2) kvalitātes dienesta Uzraudzības departamenta veiktajās pārbaudēs konstatēti pārkāpumi normatīvo aktu prasību neievērošanā, sūdzības par bērnu tiesību neievērošanu;
3) būtiski zemie izglītojamo mācību sasniegumi ikdienas darbā un pēdējo divu gadu valsts pārbaudes darbos (2013. gadā tādi bija 3 izglītības iestādēs, 2014. gadā – 6 izglītības iestādēs).
Minētie iemesli norāda, ka kvalitātes dienestam jāturpina informēt izglītības iestāžu vadītāji par pienākumu nodrošināt tiesiskumu izglītības iestādē, kā arī jāsniedz plašāka informācija tīmekļa vietnē par izglītības iestādes īstenoto izglītības programmu savlaicīgas akreditēšanas nepieciešamību. Piemēram, 2014. gadā 19 ekspertu komisijas vērtēja izglītības iestāžu un/vai izglītības programmu īstenošanas kvalitāti, jo izglītības programmas nebija akreditētas 2 gadu laikā no programmas īstenošanas sākuma brīža.
Analizējot iepriekšējo gadu akreditācijas ekspertu komisiju ziņojumus, kvalitātes dienests 2014. gadā bija izvirzījis vairākus uzdevumus atbalsta sniegšanā izglītības iestāžu vadībai iestāžu darba pilnveides un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes uzlabošanai.
2014. gadā tika izstrādāta izglītības iestāžu vadītāju profesionālās pilnveides programma un organizēti kursi Jelgavā, kvalitātes dienests sāka darbu pie metodisko ieteikumu izglītības iestādes darbības pašvērtēšanai izstrādes. 2015. gadā tiek pilnveidoti iekšējie noteikumi „Izglītības iestāžu, eksaminācijas centru darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanas metodika”, izstrādājot kvalitātes vērtēšanas kritēriju saturu speciālo izglītības programmu vērtēšanai, kā arī aktualizējot audzināšanas darba un karjeras izglītības jautājumus kvalitātes vērtēšanas procesā.
Ar pilnu ziņojuma tekstu var iepazīties šeit.