2016. gada 6. un 7. septembrī Izglītības kvalitātes valsts dienesta (turpmāk – kvalitātes dienests) pārstāvji devās uz Viļņu, lai divos nozīmīgos pasākumos – augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas aģentūru sanāksmē un Baltijas Eiropas kvalitātes nodrošināšanas ietvarstruktūras (EQAVET) Nacionālo koordinācijas centru sanāksmē – ar Baltijas valstu izglītības jomas pārstāvjiem diskutētu par izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmu un tās pilnveides iespējām.
Baltijas EQAVET Nacionālo koordinācijas centru sanāksmē, kur piedalījās arī Lietuvas Izglītības un zinātnes ministrijas, Nacionālās skolu novērtēšanas aģentūras un Kvalifikāciju un profesionālās izglītības attīstības centra pārstāvji, katra dalībvalsts informēja par jaunākajām tendencēm izglītības kvalitātes vērtēšanā un dalījās pieredzē par EQAVET indikatoru ieviešanu nacionālajā izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmā. Kvalitātes dienests prezentēja izglītības iestāžu un izglītības programmu akreditācijas procesu regulējošos Ministru kabineta noteikumus, kas stāsies spēkā 2017. gada 1. janvārī, atzīmējot, ka noteikumos būs iestrādāti arī EQAVET indikatori un paredzēta izglītības iestāžu vadītāju novērtēšana. Latvijas pieredze pārējām Baltijas valstīm bija interesanta ar to, ka noteikti vienoti izglītības kvalitātes vērtēšanas kritēriji gan vispārējā, gan profesionālajā izglītībā. Turklāt profesionālās izglītības kvalitātes novērtēšanā aktīvi iesaistās Nozaru ekspertu padomes. Sanāksmes dalībnieki atzinīgi izteicās par būtisko uzsvaru uz pašvērtēšanu Latvijas izglītības iestāžu un izglītības programmu akreditācijas procesā, kā arī akreditācijas ekspertu kursu īstenošanu, kas nodrošina vienotu pieeju izglītības kvalitātes vērtēšanai visā valstī un visās izglītības iestādēs.
Lietuvas pārstāvji informēja, ka Lietuvas iestādes savas iekšējās kvalitātes pilnveidei visbiežāk izmanto kvalitātes vadības sistēmu ISO 9001:2008, kā arī atzina, ka līdz šim eksperti novērtējuši tikai daļu no profesionālās izglītības iestādēs īstenotajām izglītības programmām. Tā kā Lietuvā ir plāns sākt pirmsskolas izglītības iestāžu ārējo vērtēšanu, tā varētu būt nozīmīga pieredze arī Latvijas pirmsskolu izglītības speciālistiem. Savukārt Igaunijā profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas process tiek īstenots par Eiropas fondu līdzekļiem, atšķirībā no Latvijas, kur akreditācijas procesu finansē skolas dibinātājs.
Tikšanās laikā dalībnieki diskutēja arī par mehānismiem profesionālās izglītības pieprasījuma apzināšanai darba tirgū un profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu un absolventu apgūto prasmju izmantošanas iespējām darba vietās. Gan Latvijā, gan Lietuvā un Igaunijā šobrīd notiek profesionālās izglītības satura pārstrukturizācija, t.i. pāreja no priekšmetiskās mācību pieejas uz pieeju, kas balstās uz sasniedzamajiem rezultātiem.
Pēc sanāksmes varēja secināt, ka Baltijas valstīs pastāv atšķirības izglītības iestāžu un izglītības programmu veidos, kā arī profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizācijā, izglītības kvalitātes vērtēšanas kritērijos un lēmumu pieņemšanas kārtībā, tomēr visās valstīs izglītības kvalitātes vērtēšanai ir kopīgs mērķis – nodrošināt kvalitatīvu un tiesisku izglītību.
Sanāksmes dalībnieki vienojās, ka nepieciešams pilnveidot atbalsta sistēmu profesionālajai izglītībai, veicinot sadarbību Baltijas valstu līmenī un starp Baltijas EQAVET Nacionālajiem koordinācijas centriem. 2017. gadā līdzīga sanāksme notiks Igaunijā, savukārt 2018. gadā – Latvijā.
Kvalitātes dienesta pārstāvji abu sanāksmju laikā gūtās atziņas izmantos, īstenojot EQAVET un vienoto profesionālās izglītības kvalitātes rādītāju ieviešanu profesionālās izglītības kvalitātes nodrošināšanā.