Kvalitātes dienests ir apkopojis informāciju par vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo, kuri atgriezušies no mācībām citā valstī, iekļaušanos Latvijas izglītības sistēmā

Analītiskās izpētes laikā tika apzinātas 64 Latvijas vispārējās izglītības iestādes dažādos Latvijas plānošanas reģionos un noskaidrots, ka 35 izglītības iestādēs pēdējo divu mācību gadu laikā ir mācījušies / mācās izglītojamie, kuri atgriezušies no mācībām citā valstī. Aptaujas rezultātā kvalitātes dienests ir saņēmis kopā 184 anketas, t.sk. 31 no izglītības iestāžu direktoriem, 111 pedagogiemun 42 vecākiem.

Apkopojot izglītības iestāžu direktoru, pedagogu un vecāku sniegtās atbildes par izglītojamo, kuri atgriezušies no mācībām citā valstī un turpina izglītības ieguvi Latvijā, adaptācijas procesu un īstenotajiem atbalsta pasākumiem, kvalitātes dienests secina: reemigrējušie izglītojamie lielākoties labi un ar interesi iekļaujas izglītības iestādes mācību procesā, kā arī viņiem pārsvarā veidojas labas attiecības ar skolasbiedriem un pedagogiem. Taču pastāv atsevišķi izņēmuma gadījumi, kad izglītojamajam neizdodas iekļauties ne mācību procesā, ne klases / izglītības iestādes kolektīvā. Reemigrējušā izglītojamā mācību procesā lielu ieguldījumu un papilddarbu (laiks un materiāli) sniedz pedagogi. Būtiskākie atbalsta pasākumi ir papildkonsultācijas (īpaši latviešu valodā un vēsturē), individuālā mācību plāna izstrāde, pedagogu individuālais darbs ar izglītojamo, kā arī diferencētu uzdevumu izstrāde.

Vairums izglītojamo, kuri atgriežas Latvijā no mācībām citā valstī, brīvi sazinās latviešu valodā, taču pastāv problēmas ar specifiskiem vārdiem, terminiem un latviešu valodas rakstību.

Biežāk izmantotie pedagogu resursi darbā ar reemigrējušiem izglītojamajiem ir interneta resursu klāsts un konsultācijas, pieredzes apmaiņa ar citiem pedagogiem. Samērā bieži reemigrējušie izglītojamie izmanto logopēda atbalstu.

Iekļaušanās procesā Latvijas izglītības iestādē būtisks aspekts ir sadarbība ar izglītojamā vecākiem, tostarp regulāras sarunas par izglītojamā mācībām un attiecībām izglītības iestādē.

Lai arī reemigrējušo izglītojamo adaptācijas process kopumā ir vērtējams kā pozitīvs, gan izglītības iestāžu direktoru, gan pedagogu, gan vecāku aptaujas rezultāti norāda uz iekļaušanās procesā pastāvošām problēmām un nepieciešamiem papildu atbalsta pasākumiem:

–        metodiskie un mācību materiāli,

–        finansiāls atbalsts pedagogam par papilddarbu,

–        pedagogu tālākizglītības iespējas par reemigrējušo izglītojamo iekļaušanos Latvijas izglītības sistēmā,

–       attālināti pieejama informācija vecākiem par Latvijas izglītības sistēmu un vadlīnijas vecāku secīgai rīcībai, lai izglītojamais pēc atgriešanās no mācībām citā valstī veiksmīgi atsāktu mācības Latvijā.

Ziņojums par analītisko izpēti „Vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo, kuri atgriezušies no mācībām citā valstī, iekļaušanās Latvijas izglītības sistēmā” (2014.gada 20.oktobris)

  

   Izglītības kvalitātes valsts dienests

   ikvd@ikvd.gov.lv

   67222504