Jaunatnes iniciatīvu projektu mērķi ir palielināt PMP riska grupas izglītojamo motivāciju turpināt izglītību un veicināt viņu aktīvu līdzdalību ikdienas dzīvē, iesaistot PMP riska grupas izglītojamos jauniešu aktivitātēs un jaunatnes iniciatīvu projektos ārpus formālās izglītības, nodrošinot aktivitāšu pieejamību iespējami tuvu bērnu un jauniešu dzīves un mācību vietai.
Visa projekta laikā bija plānots īstenot 560 jaunatnes iniciatīvu projektus. Uz 2022. gada 1. maiju:
- pabeigti 394 projekti ar kopējo dalībnieku skaitu -19255, t.sk. PMP riska grupas jaunieši – 5669
- īstenošanas fāzē atrodas 75 projekti ar kopējo dalībnieku skaitu - 2778, t.sk. PMP riska grupas jaunieši – 974
- 2022. gada projektu konkursā, kas noris pašlaik, ir plānots apstiprināt un šogad uzsākt 86 projektus (pēdējais uzsaukums).
Jaunatnes iniciatīvu projektu aktivitātes ir vērstas uz PMP riska grupas izglītojamo motivācijas palielināšanu turpināt izglītību un veicināt viņu aktīvu līdzdalību ikdienas dzīvē, kā arī iesaistīšanu jauniešu aktivitātēs un jaunatnes iniciatīvu projektos ārpus formālās izglītības, izmantojot neformālās izglītības principus un metodes un ietverot jauniešu iniciatīvu un līdzdalību. Tās prasmes, ko jaunieši apgūst projektu laikā, palielina viņu sociāli emocionālo kompetenci un maina viņu attieksmi pret sevi, citiem un pasauli apkārt. Par ilgtspēju liecina projektu vadītāju secinājumi:
“Projekta rezultātā, darbojoties grupās un komandā, jaunieši apguva praktiski pielietojamas zināšanas dažādās dzīves jomās, kas ļaus pilnveidot savas komunikāciju prasmes, mācīties izmantot savus resursus un zināšanas, lai pārvarētu dzīves izaicinājumus un krīzes, kā rezultātā gūt pārliecību par savām spējām, talantiem un veidotu izpratni par personīgo mērķu sasaisti ar izglītību, stiprinātu ticību sev un veidotu vēlmi būt aktīviem.”
Biedrība IN LAAT, projekts „I. am. I“
“Aktivitāšu laikā, izmantojot neformālās un netradicionālās mācību metodes, tika veicināta jauniešu sadarbošanās, savstarpēja uzticēšanās, spēja uzklausīt/sadzirdēt, tika attīstīta tāda sociālā kompetence, kā dot un dalīties, būt piederīgam, nebūt vienaldzīgam pret cilvēkiem un notikumiem, kā arī veicinātas līdzdarbošanās un līdzatbildības prasmes.”
Biedrība “Izaugsmes matrica”, projekts “Pretstraumētāji”
“Atbilstoši informācijai no izvērtēšanas anketām lielākā daļa jauniešu atzīst, ka dalība projektā ir palīdzējusi veicināt saliedētu klasi un uzlabojusi klases komandas darbu, kā arī klases kolektīvs ir kļuvis iekļaujošāks un draudzīgāks. Liela daļa atzīst, ka aktivitāšu laikā un sadarbojoties ar citiem, ir atklājuši vērtīgas atziņas par sevi, savu lomu kolektīvā, stiprajām pusēm, un ieguldījumu klasē. Kāds jaunietis raksta, ka ir uzzinājis par sevi “...Ka es esmu daudz vajadzīgāks nekā es domāju.” Zīmīga ir kādas jaunietes atziņa “Katrs mēs esam svarīgi un nozīmīgi klasē.””
Biedrība „Piedzīvojuma Gars“ projekts „Stipra klase – stipri jaunieši“
“Projekta “Uzrāviens Brocēni” vadītāju ieskatā, jaunatnes iniciatīvu projektu konkurss ir lielisks instruments, kā pilnveidot jauniešu zināšanas un prasmes, kā arī popularizēt neformālās izglītības modeli un metodes. Katra pašvaldība atšķiras ar jauniešu aktivitātes līmeni, pieredzi un iespējām. Uzskatām, ka piesaistot neatkarīgas un pieredzējušas organizācijas ir iespējams uzlabot esošo situāciju un veicināt jauniešu aktivitāti konkrētā pašvaldībā. Projekta “Uzrāviens Brocēni” darba grupas ieskatā jauniešu iniciatīvu projekts ir veicinājis gan iesaistīto jauniešu interesi par līdzīgu apmācību apmeklēšanu, gan veicinājis jauniešos līdzdalības vēlmi ikdienas un skolas dzīvē. Jaunieši ir sajūsmā par gūto pieredzi un izmantotajām metodēm, vēlas, lai šādas metodes vairāk tiktu ieviestas arī savās izglītības iestādēs, jo attālinās mācības, kādas pieredzējuši līdz šim, nav bijušas pietiekami interaktīvas un aizraujošas. Jaunieši vēlas, lai šāda veida apmācības notiktu katru gadu un ieteiktu tās apmeklēt arī saviem vienaudžiem. Ņemot vērā COVID-19 pandēmijas izraisītos ierobežojumus un attālinātās mācības, jauniešos bija sākotnēji jūtams sociālo prasmju trūkums un apātija attiecībā uz aktivitātēm. Priecājamies, ka ar apmācību programmas realizāciju, bija iespējams jauniešus izvilkt no savas čaulas un atvērt pirmspandēmijas sajūtās.”
Kuldīgas jauniešu biedrība “Kaktuss”, projekts “Uzrāviens Brocēni”
“Projekts piedāvāja programmu, kas balstīta uz neformālās izglītības pieeju un sociālā teātra metodēm (“Theatre of the Oppressed”) kā risinājumu izveidojušai situācijai ar tiranizēšanas izpausmēm Vecpiebalgas vidusskolā, šādi novēršot priekšlaicīga mācību pārtraukšanas riskus jauniešiem, kas mācās šajā skolā un veicinot drošas vides radīšanu skolā.
Programmas laikā jaunieši attīstīja prasmes, kas nepieciešamas veselīgo attiecību veidošanai ar vienaudžiem, pilnveidoja konfliktu risināšanas un sadarbības prasmes, zināšanas kā atpazīt tiranizēšanu un rīkoties tiranizēšanas gadījumā, kā pasargāt sevi un citus, kā arī attīstīja līdzdalības prasmes un attīstīja kopīgas iniciatīvu idejas programmas rezultātu noturīguma saglabāšanai un jauniešu iesaistīšanai ilgtermiņā. Tas savukārt pozitīvi ietekmē klases un skolas kopīgo atmosfēru un mikroklimatu, kā arī veicina motivāciju mācīties.”
Biedrība “Līdzdalības platforma”, projekts “Foruma teātra darbnīca skolēniem «Kā reaģēt uz konfliktiem un tiranizēšanu»”
Starpposma pētījumā „“Eiropas Sociālā fonda projekta Nr.8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” ietekmes pušu iesaistes, informētības un starprezultātu novērtējums”, kas publicēts 2020.gadā, tiek atzīts, ka neformālās izglītības projektiem ir liela nozīme PMP risku mazināšanā:
- jauniešu projekti dažādo PMP grupas atbalstu – atbalstu saņem arī no citiem jauniešiem;
- jauniešu projekti stiprina sociālās prasmes, iemāca komunikāciju, disciplīnu, atbildību – ir uz saskarsmi orientēti;
- jauniešu projekti var tieši ietekmēt arī mācību saturu, piemēram, izglītojamais izvēlas rakstīt zinātniski pētniecisko darbu par projekta tēmu vai uztver to kā iespējamo profesiju.
- jauniešu projekti iemāca izmēģināt zināšanas praktiski – uzrakstīt projektu, noorganizēt pasākumu. Jaunietis pats var uzņemties atbildību, plānot, vērtēt, projekti parāda, ka mācīšanās nav bezjēdzīga;
- projekti ļauj “savest” kopā dažādus jauniešus, neizolē PMP grupu.
Jaunatnes iniciatīvu projekti kopumā tiek vērtēti pozitīvi: jaunatnes izglītotāju un skolu sadarbībai ir abpusējs ieguvums – jauniešu centriem ir piekļuve PMP grupai, bet skolotāji redz jaunas metodes, kā strādāt ar šiem jauniešiem. Pašvaldību pārstāvji kopumā jaunatnes iniciatīvu projektus vērtē ļoti pozitīvi.
Eiropas Sociālā fonda projekts Nr.8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”