Piektdien, 23. oktobrī Izglītības kvalitātes valsts dienesta (kvalitātes dienests) pārstāvji tikās ar Latvijas Izglītības darbinieku arodbiedrības (LIZDA) priekšsēdētāju Ingu Vanagu, lai pārrunātu izglītības jomas aktualitātes un turpmāko sadarbību.
Kvalitātes dienesta vadītāja Inita Juhņēviča akcentēja vairākus turpmākās sadarbības aspektus. Viens no tiem ir LIZDA biedru dalība Izglītības iestāžu un programmu akreditācijas procesā. Kvalitātes dienests iecerējis pilnveidot akreditācijas ekspertu komisiju darbu, aicinot iesaistīties ekspertu rindās augsta līmeņa izglītības profesionāļus, kuriem ir dziļa un vispusīga izpratne par vispārējās izglītības procesu un skaidrs redzējums par to, kādai jābūt kvalitatīvai izglītībai. Kā sociālais partneris tādus profesionāļus darbam akreditācijas ekspertu komisijās varētu ieteikt arī LIZDA.
Par vairākiem atbalsta pasākumiem, kādus kvalitātes dienests īsteno, lai palīdzētu skolām izvērtēt savu darbību un veicinātu akreditācijas ekspertu vienotu izpratni par izglītības kvalitātes vērtēšanu, LIZDA priekšsēdētāju informēja kvalitātes dienesta Kvalitātes novērtēšanas departamenta direktore Kristīne Strūberga. Šobrīd kvalitātes dienestā tiek izstrādātas jaunas vadlīnijas izglītības iestāžu pašvērtēšanai. Vadlīnijās ņemti vērā jaunākie normatīvie akti un to grozījumi, kā arī paveikts būtisks darbs, lai vadlīnijas saskaņotu ar izglītības kvalitātes ārējās vērtēšanas metodiku. Sākot darbu pie izglītības kvalitātes monitoringa izveides, vadlīnijās būs iekļauti izglītības kvalitātes indikatori (piemēram, izglītību ieguvušo skaits, viņu turpmākā izglītība un nodarbinātība, valsts pārbaudes darbu rezultāti, izglītojamie, kas neattaisnoti kavē skolu, izglītojamie, kas apgūst interešu izglītības vai profesionālās ievirzes izglītības programmas u.c.), kā arī piedāvāti atbalsta materiāli tāda pašnovērtējuma ziņojuma izveidei, kas visiem interesentiem rada izpratni par izglītības iestādi un tās piedāvātās izglītības kvalitāti. Otrs sagatavotais atbalsta materiāls ir pilnveidota metodika izglītības iestāžu, eksaminācijas centru darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanai. Decembrī vadlīnijas un metodika tiks izsūtīta skolām un publiskota kvalitātes dienesta tīmekļa vietnē. Tāpat kvalitātes dienestā norit darbs pie vadlīniju vispārējās izglītības programmu kvalitatīvai izstrādei un licencēšanai un vadlīniju skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanai vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs izstrādes.
Tika pārrunāti arī galvenie, ar skolotāju darbu saistītie jautājumi, par ko kvalitātes dienests saņem sūdzības, piemēram, skolotāju izglītības un kvalifikācijas neatbilstība normatīvo aktu prasībām, skolotāju attieksme pret skolēniem, tai skaitā emocionālā vardarbība, ētikas normu neievērošana. Tāpat I.Juhņēviča informēja LIZDA priekšsēdētāju par aktualitātēm iepriekš sodīto pedagogu izvērtēšanas procesā.
I.Vanaga pateicās par vērtīgo informāciju un uzsvēra, ka arodbiedrībai būtiski ir ne tikai pašlaik aktuālie skolotāju algu modeļa, t.i. naudas jautājumi, bet tikpat svarīgi ir runāt arī par izglītības kvalitāti, jo abi šie aspekti ir cieši saistīti.
Gan LIZDA priekšsēdētāja, gan kvalitātes dienesta pārstāvji bija vienisprātis, ka sadarbība jāturpina un jāpaplašina, tādēļ kvalitātes dienesta pārstāvji ar informāciju par aktualitātēm izglītības kvalitātes nodrošināšanā uzstāsies kādā no nākamajām LIZDA padomes sēdēm.
Informāciju sagatavoja:
Izglītības kvalitātes valsts dienesta
vecākā eksperte
Jana Veinberga
e-pasts: prese@ikvd.gov.lv
Tālr.: 67358077